30 iunie 2012

Dezlegare fotoghicitoare!



Imaginea fotoghicitorii era cea a unui zăvor, după cum aţi şi ghicit! :)
Dar nu unul oarecare...este un zăvor al unei uşi foarte vechi, uşa sacristiei Bisericii săseşti din Biertan.
Sacristia era încăperea în care se păstrau obiectele de cult şi veşmintele preoţeşti, dar în timpul atacurilor barbare aici s-a păstrat tezaurul bisericii şi lucrurile de valoare ale sătenilor.
Unică în Europa, uşa a fost realizată în anul 1515 de meşterul Johannes Reichmut din Sighişoara, în al cărui atelier s-au consruit şi stranele bisericii.
Este din stejar masv cu intarsii şi este faimoasă nu numai pentru arta cu care a fost lucrată ci şi pentru zăvorul deosebit, care are 19 puncte de închidere, cheia acţionând patru dintre ele şi o manivelă, care le închide şi pe celelalte 15...




































Se spune că invadatorii nu au reuşit niciodată să treacă de uşă pentru a ajunge în sacristie, deşi au încercat să o spargă de nenumărate ori, să-i dea foc sau chiar să dărâme pereţii.
Într-una din invazii, cheia a fost găsită la un bătrân al cetăţii, dar după ce au descuiat uşa, prădătorii au avut surpriza să găsească încăperea goală. În spatele unei uşi aflate pe un perete al sacristiei se deschidea un tunel care ducea într-o pădure din apropiere, prin care în taină preoţii ajutaţi de săteni au cărat comorile cetăţii la adăpost de dorinţele prădătoare...


Aceasta a fost povestea uşii şi a zăvorului :).
Ca să aflaţi mai multe despre cetate, vă îndemn să ajungeţi la Biertan. Locul e paşnic, minunat şi încărcat de istorie. Şi merită văzut!

Detalii strane - lucrate cu migală din lemn de tei de acelaşi meşter vestit, Johannes Reichmut:























6 comentarii:

  1. Este la o aruncatura de bat de mine, si spre rusinea mea nu am ajuns acolo...sper cat de curand.

    RăspundețiȘtergere
  2. Ce fain!!!
    Si eu vreau o incuietoare de-aia! :))
    Multumim, Mariana! :*

    RăspundețiȘtergere
  3. eu sunt tamplar si mai ca am facut cati-va km2 de usi...tare mi-as dorii ca macar una din usile facute de mine sa reziste atatia ani...sau hai macar jumate !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ehei...cine ştie! :)
      Eu îţi doresc perseverenţă şi răbdare!

      Ștergere

Related Posts with Thumbnails